8 november, Verkeersflits

Voor de leerlingen van IKC Prins Johan Friso in Harlingen stond voor maandag 6 november jl. een verkeersproject, genaamd ‘Verkeersflits’ op het programma. De ‘Verkeersflits’ is een project van het Regionaal Orgaan verkeersveiligheid Fryslân (ROF) dat wordt uitgevoerd door Tjinco Leer in het Verkeer, de Fietsersbond, Trafficskills en VVN. Bij de ‘Verkeersflits’ kreeg elke groep 2 uur verkeersles. Groep 1 en 2 kregen de les ‘Leer in het verkeer’. Het gebruikte lesmateriaal is gebaseerd op Dick Bruna illustraties. Kleuters uit groep 1 en 2 oefenden een aantal basisvaardigheden in het verkeer. Oversteken stond hierbij centraal. Zij kregen een les in de klas en aanvullend een praktische les op het plein. Groep 3 en groep 4 oefenden op het schoolplein fietsvaardigheden via een parcours. Vaardigheden die werden geoefend waren o.a. lopen met de fiets, zittend wegfietsen, achteromkijken, hand uitsteken, uitkijken, snelheid minderen, remmen met de voet aan de grond, eenvoudige slalom en een grote cirkel fietsen om de stuurvaardigheden te oefenen. Ook was er nog een fietsmemory en fietscheck in de klas. In groep 5 en 6 werd het thema dode hoek en remweg behandeld. De leerlingen mochten zelf op de stoel van de buschauffeur van Arriva zitten om de dode hoek te ontdekken bij grote voertuigen. In het tweede uur leerden de leerlingen wat een remweg van een auto is bij verschillende snelheden. Zelf gingen de leerlingen op de fiets ervaren wat de remweg is bij verschillende snelheden. De groepen 7 en 8 behandelden afleiding op de fiets. Doe meer met MONO is een interactieve verkeersles waarbij in gesprek met en met name tussen de leerlingen het eigen verkeersgedrag aan de orde komt. Wat doet het bellen, sms’en en muziek luisteren met je verkeersgedrag? Deze les werd aangevuld met praktijkles. Met een simulator konden de leerlingen ervaren wat zij hadden geleerd. Door het organiseren van de Verkeersflits hopen school en organisatoren dat de leerlingen zich op een veilige(re) manier door het verkeer zullen bewegen. Het was een geslaagde ochtend!